اصول طراحی صندلی ارگونومیک

صندلی ارگونومیک

صندلی های ارگونومیک طراحی شده اند تا راحتی و سلامت کاربران را تضمین کنند. طراحی صحیح یک صندلی ارگونومیک باید بر اساس اصول زیر باشد:

پشتیبانی کامل از ستون فقرات: یک صندلی ارگونومیک باید به گونه ای طراحی شود که قسمت پشتی آن به خوبی از کمر و ستون فقرات حمایت کند و انحرافات ستون فقرات را کاهش دهد.

قابلیت تنظیم ارتفاع:
ارتفاع صندلی باید به گونه ای باشد که زاویه بین ساق پا و ران حدود 90 درجه باشد. امکان تنظیم ارتفاع صندلی به کاربران این امکان را می دهد که به راحتی پاهای خود را زیر میز قرار دهند.

طراحی صحیح لبه جلویی صندلی:
لبه جلویی صندلی باید به گونه ای طراحی شود که فشار زیادی بر پشت ران وارد نکند و گردش خون را مختل نکند.

امکان تنظیم پشتی صندلی:
پشتی صندلی باید قابل تنظیم باشد تا کاربران بتوانند آن را با توجه به نیاز خود تنظیم کنند.

حمایت کامل از بازوها:
برای کاهش فشار بر شانه ها و گردن، صندلی های ارگونومیک باید دارای دسته هایی باشند که بازوها را به خوبی پشتیبانی کنند.

رعایت این اصول در طراحی صندلی های ارگونومیک، به بهبود وضعیت جسمی و روحی کاربران کمک می کند و از بروز مشکلات اسکلتی-عضلانی پیشگیری می نماید.

مزایای صندلی ارگونومیک

بی‌شک صندلی اداری ارگونومیک ویژگی‌های منحصربه‌فرد دیگری دارد که شما را ترغیب می‌کند تا برای محل کار خود یکی از این صندلی‌ها را تهیه کنید. ‌ما در اینجا مهم‌ترین مزایای این صندلی را با شما در میان می‌گذاریم:

1. پشتیبانی از وضعیت بدن در زمان نشستن

طراحی صندلی‌های ارگونومیک به شکلی است که پشتی یا همان تکیه‌گاه صندلی بلند است و هم‌زمان از سر، گردن و کل ستون فقرات حمایت و پشتیبانی می‌کند؛ به همین دلیل‌ نیازی نیست به جلو خم شوید.

2. افزایش بهره وری کارمندان با نشستن روی صندلی ارگونومیک

زمانی که روی صندلی کارمندی ارگونومیک بنشینید به دلیل احساس راحتی که‌ دارید زمان بیشتری می‌توانید باکیفیت بالا‌تر به فعالیت شغلی خود بپردازید. صندلی طبی نیز مانند صندلی‌های ارگونومیک برای کارمندان توصیه می‌شود.

3. کاهش کمردرد؛ یکی از مزایای صندلی ارگونومیک

کمردرد اصلی‌ترین عارضۀ پشت‌میزنشینی در اداره‌ها است. صندلی طبی ارگونومیک شکل استاندارد بدن را حفظ می‌کند‌ و در نتیجه مهم‌ترین مزیتی که دارد کاهش درد کمر پس از ساعت‌ها کار است. اگر پشت میز اداری احساس کمردرد دارید، حتماً از مدیر خود بخواهید صندلی ارگونومیگ بخرد.

4. فشار کمتر روی ناحیه لگن با نشستن روی صندلی ارگونومیک

در طراحی صندلی اداری و طبی ارگونومیک برای نشیمن‌گاه عمق مناسبی در نظر گرفته شده است؛ در نتیجه فشاری که کل بدن روی لگن وارد می‌کند بسیار کمتر خواهد شد. فشار روی لگن باعث کمردرد نیز می‌شود که با خرید صندلی مخصوص کمر درد این مشکل به‌طور کامل رفع می‌شود.

5. امکان تنظیم صندلی اداری ارگونومیک بر اساس نیاز

 کارمندان از نظر جسمی و نیازهای عمومی برای سلامت با یکدیگر‌ متفاوت هستند؛ در نتیجه لازم است صندلی را بر اساس نیاز خود تنظیم‌ کنند‌.‌ شما به‌راحتی بخش‌های مختلف صندلی را تنظیم می‌کنید تا متناسب با نیاز بدنی شما باشد؛ در‌ نتیجه مدتی طولانی و بدون مشکل روی صندلی می‌نشینید.‌ اگر این سؤال برای شما پیش آمده است که صندلی ارگونومیک از کجا بخریم باید به شما بگوییم که حتماً از تولیدی‌ها و فروشگاه‌های معتبر در سراسر کشور صندلی کارمندی ارگونومیک را بخرید.

تاثیر فاکتور های انتروپومتریک در طراحی صندلی ارگونومیک

لفاکتورهای انتروپومتریک نیز به طور بسیار مهمی در طراحی صندلی های ارگونومیک مورد توجه قرار می گیرند. انتروپومتری به مطالعه ابعاد و اندازه های بدن انسان و ویژگی های آناتومیکی او می پردازد. در طراحی صندلی های ارگونومیک، موارد زیر از جمله فاکتورهای انتروپومتریک مهم به شمار می روند:

ارتفاع افراد: صندلی باید به گونه ای طراحی شود که بتواند به راحتی در ارتفاع مناسب برای کاربران با قد های مختلف تنظیم شود.

اندازه گیری طول ران و ساق پا: این ابعاد بدن در تعیین ارتفاع مناسب صندلی و زاویه بین ران و ساق پا بسیار مهم هستند.

عرض لگن و شانه ها: این ابعاد برای تعیین اندازه مناسب صندلی و پشتی آن ضروری است.

طول بازوها: طراحی دسته های صندلی باید با توجه به طول بازوها انجام شود تا پشتیبانی مناسبی از آنها فراهم شود.

با در نظر گرفتن این فاکتورهای انتروپومتریک در طراحی صندلی های ارگونومیک، می توان محصولی ساخت که به طور واقعی منطبق با ابعاد و نیازهای بدنی کاربران باشد.

اگر به دنبال طراحی یک صندلی ارگونومیک مطابق با ابعاد بدنی کارمندان ایرانی هستید، به شما پیشنهاد می کنم مقاله ی دکتر مجید معتمد زاده را از اینجا دانلود و مطالعه نمایید.

زمینه و هدف مقاله ی فوق :

انجام کار به صورت نشسته به ویژه اگر صندلی نامناسب طراحی شده باشد, عامل مهمی در ایجاد کمردرد می باشد. کمردرد یکی از متداول ترین اختلالات اسکلتی عضلانی می باشد و گزارش ها حاکی از آن است که در 50 تا 90 درصد بالغین با میزان بروز مجدد تا 90 درصد رخ می دهد. هدف از این مطالعه, طراحی و ساخت صندلی ارگونومیک مطابق با ابعاد بدنی جمعیت کارمند ایرانی بود.

روش بررسی: در این مطالعه خصوصیات آنتروپومتریکی مرتبط با صندلی 303 زن و مرد کارمند اندازه گیری شد. سپس از استاندارد ANSI-HFES 100/1988  برای طراحی صندلی استفاده گردید. نهایتا, این صندلی توسط 60 کارمند مرد و زن مورد ارزیابی قرار گرفت.یافته ها: با استفاده از ابعاد آنتروپومتری و معیارهای ارگونومیک طراحی صندلی و با در نظر گرفتن محدودیت های فنی, صندلی ارگونومیک ساخته شد. پس از ساخت صندلی, این صندلی ارگونومیک با صندلی های قدیمی مورد مقایسه قرار گرفت. ارزیابی این صندلی نشان داد که تفاوت معنی داری بین صندلی جدید و صندلی قبلی کارمندان وجود دارد.

نتیجه گیری: طراحی و ساخت صندلی ارگونومی متناسب با ابعاد بدنی کارمندان ایرانی در این مطالعه با موفقیت انجام یافت که می تواند در جهت تامین سلامت و راحتی نیروی انسانی شاغل در مشاغل اداری کشور مورد استفاده قرار گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X